Artikkelit Fab-lehdestä

Hei!

Teemat:
- Autojen tekstiilit
- Tulevaisuuden tekstiilit
- Brändikumppanuudet


Autojen Tekstiilit

Autojen kehityksen alkutaipaleella käytettiin verhoiluun pääosin nahkaa ja muita materiaaleja, joita silloin oli saatavilla. 1940-luvulla alettiin käyttää synteettisiä kuituja, jotka koostuivat pääosin vinyylin ja etylideenikloridin yhdisteitä (esim. Saran, Tygan, Velon). Toisen maailmasodan jälkeen yleistyi Nylon, joka on polyamidi. 1950-luvulla yleistynyt PVC-muovi eli polyvinyylikloridi otettiin myös käyttöön autoteollisuudessa ja sitä käytetään myös edelleen. Se on kestävää ja helppo pitää puhtaana. Siitä kehitettiin 1970-luvulla myös kudottu kangas, jota käytettiin autojen sisutuksessa ja verhoilussa. Polyester otettiin käyttöön 1970-luvulla autojen muuttuessa avaraikkunaisemmiksi, joka lisäsi sisälämpötilaa ja vaati materiaaleilta kestävyyttä kuumuudelta. Polyesteria käytetään yhä edelleen verhoilussa.
Nykyään hyödynnetään paljon kierrätysmateriaaleja niin jokapäiväisessä sisustuksessa kuin autojenkin verhoilussa. Esimerkiksi hylätyt kalastusverkot, veneköydet, kierrätetyt PET-pullot, vaatetehtaiden leikkuujätteet ja vanhat autojen istuimet hyödynnetään. Kierrätysmateriaaleissa tuntu on hieman karhea, mutta se lisää omanlaistaan särmää ja kuvastaa omalta osaltaan myös nykypäivän maailmaa.


Tulevaisuuden Tekstiilit

Uusia materiaaleja keksitään lähes päivittäin. Vanhoja muovipulloja, kartonkia, vaatteita... aivan kaikkea mahdollista, mitä vain voi jalostaa uudelleen tai käyttää uudelleen on käytössä ja kehityksessä.
Materiaalitutkija ja suunnittelija Sanne Visser kehrää ja punoo hiuksia, joita on löytynyt muunmuassa lattialta. Niistä hän tekee esimerkiksi köysiä ja verkkoja, jotka ovat biohajoavia.
Studio Tŷ Syml yhdistelee sienirihmastoa esimerkiksi sahanpuruihin ja viljamäskiin. Syntyneestä materiaalista voi tehdä vaikka lampunvarjostimia tai akustisia paneeleja.
Nienke Hoovgliet tekee esimerkiksi mattoja sinilevästä ja käyttää merileväjauhetta myös värjäämiseen.
Paljon puhutaan myös älyvaatteista, joita voisi käyttää älykellojen ja -sormusten tapaan vaikka urheilussa. Sen lisäksi niiden haluttaisiin myös esimerkiksi tunnistavan vaikeita sairauksia, mittaavan ihmisen kehon ympärysmittoja ja pituuksia ja käyttää kuntoutuksen tukena. Ne voisivat myös toimia peleissä vaikkapa ohjaimen sijaan, vähän samalla periaatteella kun esimerkiksi WiiFit-tasapainolauta tai VR-lasit.


Brändikumppanuudet

Mitä on brändikumppanuus? Nykypäivänä näkee lähes joka kerta esimerkiksi Instagramin avatessaan niin sanottuja maksettuja mainospostauksia, joissa esitellään ja arvostellaan erilaisia tuotteita ja palveluita.
Brändikumppanuutta kutsutaan usein myös sponsoroinniksi ja sinä se ehkä paremmin tunnetaankin. Brändiyhteistyötä ei aina tehdä pelkästään sen vuoksi, että siitä saa rahaa. Se tuo omaan yritykseen huomiota ja nostaa yhtälailla ihan molempia brändejä.


Lähteet:

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tufting (English version of Asiakastyö - Seinätekstiili)

2. näyttö - Tekstiili- ja muotialan kiertotaloustuotteen valmistaminen

Digitaalinen printtisuunnittelu