Asiakaspalvelu myyjänä

Hei! 

Tekstiili- ja muotialan myyntitehtävissä toimiminen oli yksi viimeisimpiä näyttöjäni. Aloitin työskentelemään myyjän töissä paikallisessa K-Marketissa keväällä 2020. Sovimme jo silloin opettajani kanssa, että voisin suorittaa siellä ollessa yhden näytön asiakaspalvelusta. Koska elintarvikekaupan kassana ei tule hirveästi oltua tekemisissä tekstiilien kanssa, saatiin osaamispisteet otettua liiketalouden opintojen puolelta.

Koronakevään iskiessä kuitenkin en saanutkaan kesän 2020 aikana näyttöä valmiiksi, joten näyttöni siirrettiin vuoden 2021 keväälle, kun aloitin taas kesätyöt myyjänä. 

Pikkukaupassa on myyjänä useinkin hyvin hektistä. Lähes joka päivälle on jokin kuorma purettavana, toisina enemmän ja toisina vähemmän. Aamupäivisin tulee myös Matkahuollon ja Schenkerin hyllytettävät postipaketit, jotka myös vievät oman aikansa. Samalla tulee luovuttaa Postin paketteja sekä hoitaa kassaa ja pitää silmällä hyllyjen täyttöä ja pullohihnan tyhjennystä ja mahdollista säiliönvaihtoa. Arkiaamuihin siis riittää tekemistä ja revettävä olisi kolmeen eri suuntaan, varsinkin kun usein saattaa olla yksin vuorossa. Lisäksi koronan myötä tulleet toimitettavat tilaukset vievät aikaa keräyksen ja laskutuksen muodossa.

Arki-iltapäivät vaihtelevat asiakasmääriltään melkein enemmän kuin aamut. Neljältä alkaa ruuhka, johon sisältyy paljon töistätulevia asiakkaita sekä Postin pakettien hyllytys. Tähän aikaan on aina pakko olla kaksi myyjää kassalla, tai ainakin sen läheisyydessä, kun toinen on kiinni Postissa ja toinen hoitaa itse asiakaskassaa ja Veikkausta. Hyvällä tuurilla ruuhka saattaa talttua vasta klo 18 maissa. Jokaiseen iltaan sisältyy myös HeVin uudelleentäyttöä, maito-, eines- ja leipätuotteiden alennuslaputusta ja kaupan yleisen siisteyden ylläpitoa. Lauantaisin tehdään pullovaraston tarkistus, jolloin täytetään hyllyihin kaikki mahdolliset juomat, jotka sinne mahtuu. 

Kaikkien näiden tehtävien lisäksi, on taattava asikkaiden tyytyväisyys ja mukava ilmapiiri. Itse olen oppinut pitämään asiakaspalvelusta; työssä tapaa paljon ihmisiä ja vaikka kohtaamiset ovat lyhyitä ja usein lähes sanattomia, oppii tuntemaan yhtä jos toista monista eri asiakkaista. Työpaikalla tutustuu myös itse kauppiaaseen ja omiin työtovereihin ja meillä ainakin oli paineesta ja stressistä huolimatta aina mukava työilmapiiri.

Työhön oppii kokemuksen kautta ja kokemus karttuu ajan kanssa. Olen itse huomannutkin nyt takaisin töihin mennessä, että iso osa aikaisemmin oppimistani asioista on jäänyt lihasmuistiin. Veikkauspelit, kassan toiminnot ja Postin paketti- ja kirjepalvelut tulevat lähes kaikki muistiin, kun niitä alkaa tekemään eikä tarvitse aina edes sen enempiä miettiä. Myös käytännön matematiikkataidot karttuvat laskiessa pikkukolikoita päivästä toiseen. Vielä on asioita, jotka kaipaavat vähän kertausta, mutta onneksi työtoverini (sekä välillä myös asiakkaat) opastavat ja neuvovat pulmatilanteissa.

Mukavinta myyjän työssä on kun saa asikkailta kiitosta ja pääsee vaihtamaan kuulumisia vanhojen tuttujen kanssa. Maskit ja pleksit välillä vähän vaikeuttavat työn tekemistä, kun kuuluvuus saattaa olla huono. Nekin on asioita, joihin ajan kanssa tottuu ja oppii puhumaan kuuluvammalla äänellä. Smalltalkin jalo taito on meillä suomalaisilla välillä pienen pinnistyksen päässä, mutta senkin alkaa pikkuhiljaa oppia. 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tufting (English version of Asiakastyö - Seinätekstiili)

2. näyttö - Tekstiili- ja muotialan kiertotaloustuotteen valmistaminen

Digitaalinen printtisuunnittelu